NEELOFA bersama Natasha Hudson anggap Ramadan sebagai ujian dan cabaran.
Assalamualaikum semua. Selamat datang Ramadan Al-Kareem! Hari ini hari pertama kita umat Islam di Malaysia menunaikan puasa.
Kebetulan pula, demam Piala Dunia masih rancak, pasti ada yang
alang-alang tengok bola tu, terus berjaga sampai ke waktu sahur.
Semangat tau.
Sebut pasal sahur, apa juadah anda semua pagi tadi? Macam Lofa,
apabila sahur Lofa tak boleh makan benda berat sangat, takut jadi malas.
Lofa lebih selesa memilih minum air campuran kurma, madu, kismis dan
susu. Barulah bertenaga sepanjang hari. Berbuka baru nak makan berat.
Tengok pelbagai lagak dan ragam orang ramai menyambut kedatangan
Ramadan, pasti Lofa teringat waktu zaman kanak-kanak Lofa. Zaman Lofa
mula diperkenalkan pengertian puasa, apa itu Tarawih dan zaman Lofa
belajar berpuasa penuh.
Pasti semua orang pernah melalui fasa yang Lofa sebut tadi, bukan?
Lofa ingat lagi, waktu kecil, Lofa ingat puasa ini aktiviti orang dewasa
saja, jadi Lofa yang kecil tak perlu berpuasa.
Hari pertama berpuasa adalah hari paling Lofa sangat tak dapat
lupakan! Lofa ni memang ‘hantu makan’ sejak kecil. Bayangkan, satu hari
bangun saja dari tidur, terus pergi dapur dan buka tudung saji tapi
tiada makanan disediakan.
Kecoh juga satu rumah waktu itu. Rupa-rupanya Lofa lupa hari itu
hari pertama berpuasa. Kiranya waktu itu hari pertama puasa ialah hari
terpanjang dalam hidup Lofa.
Sebaik dengar azan Maghrib, bukan main laju Lofa terkam makanan yang
mama masak sampaikan kena marah. Sudahnya, dah terlalu kenyang, Tarawih
pun terlepas sebab dah tertidur.
Kenang balik memang kelakar. Itu belum lagi cerita Lofa tak bangun bersahur. Kalau nak dikongsikan, memang tak habis.
Anda setuju tak kalau waktu Ramadan tiba-tiba kita rasa masa
berputar sangat perlahan dan makanan yang kita tak suka makan, tiba-tiba
nampak sedap semacam. Padahal dulu tak pernah pun teringin makan. Itu
yang Lofa belajar mengenai dugaan.
Seperkara lagi, ramai ingat berpuasa ini sekadar menahan lapar
tetapi pengertian puasa sebenarnya sangat luas skopnya. Selain berpuasa
menahan lapar dahaga, kita perlu menjaga keperibadian secara
menyeluruh.
Kalau dulu main hentam kromo saja bila bertutur, dalam bulan puasa,
kalau boleh, belajarlah cakap benda berfaedah. Cakap pun sopan-sopan
saja. Kalau nak berpakaian pula, pilih yang bersesuaian.
Semua ini bagi menghormati kesucian Ramadan itu sendiri. Anggaplah
Ramadan sebagai medan ujian dan cabaran untuk kita. Mana tahu, kita akan
bertemu sinar hidayah dalam Ramadan? Insya-Allah.
Menyentuh pasal menghormati, Alhamdulillah untuk Ramadan kali ini,
Lofa berjanji untuk mengurangkan aktiviti seni Lofa. Yang ada pun hanya
komitmen dengan Meletop memandangkan rancangan itu disiarkan secara
langsung.
Untuk aktiviti seni lain, memang Lofa tolak sepenuhnya. Bukan apa,
bagi Lofa, Ramadan bulan terbaik untuk kita bersama keluarga selain
beribadat.
Selain kurangkan aktiviti seni, Lofa ada lagi dua azam yang harap
sangat dapat dipenuhi. Pertama, nak berbuka di rumah bersama keluarga
sekerap mungkin sepanjang Ramadan. Lofa sebenarnya malas sangat berbuka
di luar. Paling kuat pun, pergi bazar Ramadan, beli kuih saja.
Kedua, nak cuba sebanyak mungkin bertarawih di Masjid Putrajaya.
Kenapa Masjid Putrajaya? Sebab Lofa difahamkan, tahun ini Tarawih di
Masjid Putrajaya diimamkan Mufti Menk. Beliau juga bakal menyampaikan
ceramah sebaik selesai solat Tarawih.
Bagai pucuk dicita ulam mendatang, Lofa memang sangat mengagumi Mufti Menk. Pasti peluang yang ada ini tak akan Lofa lepaskan.
Seperkara yang Lofa nak kongsi dengan pembaca semua, insya-Allah
sepanjang Ramadan ini, Lofa dan Neelofa Team akan bergiat dengan lebih
aktif dengan perniagaan diusahakan. Memandangkan tak sibuk sangat, Lofa
merancang menyertai pelbagai bazar dan festival.
Lofa rasa ini peluang terbaik untuk lepak dan bersantai bersama
peminat dan pembeli yang selama ini menyokong Lofa. Bazar mana yang akan
Lofa sertai? Ha, itu anda semua perlu sentiasa peka dengan pengumuman
di laman sosial Lofa, barulah ‘surprise’.
Rasanya macam banyak sangat Lofa membebel pasal bulan puasa. Bukan
apa, teruja sangat. Tambah pula kebetulan Lofa ada ruangan Nota Neelofa,
lagi menjadilah keterujaanya. Kalau boleh, semua nak dikongsi.
Alang-alang ada kesempatan ini, Lofa nak minta tolong boleh? Boleh
tak anda semua cadangkan makanan atau bazar yang Lofa patut cuba pergi?
Yalah, nak juga rasakan suasana kemeriahan bazar di tempat anda. Nanti tweet-tweet Lofa tau!
Sehingga bertemu lagi, sebarkan rasa cinta. - Sumber Harian Metro